maandag 15 februari 2010

Hoe jij meer abonnees krijgt op je nieuwsbrief of e-zine (en zo je inkomen vergroot!)

De theorie is makkelijk en luidt in vogelvlucht: Je hebt een netwerk die je regelmatig voorziet van een waardevolle, informatieve nieuwsbrief of e-zine. Zo blijf je on-top-of-mind, laat je jouw expertise zien en ontvang je nieuwe abonnees via je bestaande netwerk, tenminste, als je de lezer aanspoort je nieuwsbrief door te sturen naar mensen voor wie jouw informatie interessant is.

Simpel toch? Veel ondernemers onderschrijven deze marketingstrategie. Toch krijg ik bijna altijd de vraag: ‘Maar Annemiek, kan ik mijn netwerk niet een tikkeltje sneller ontwikkelen zodat ik sneller en vooral meer omzet genereer?’ Waarop mijn antwoord steevast luidt:

‘Natuurlijk kan dat. Maar dat heb je zelf in de hand’.

Zonder uitzondering zie ik op dat moment gefronste wenkbrauwen. Die bal had de vraagsteller toch gekaatst in de richting van het bestaande netwerk? Want was het niet de bedoeling dat de actie bij je huidige netwerk vandaan moest komen? Zij moeten toch doorsturen?
Ja, dat klopt. Maarrrr…. Je kunt jouw mailinglist vergroten door altijd en in iedere situatie maar één vraag te stellen. Die ene vraag die zo voor de hand ligt maar toch weinig ondernemers daadwerkelijk stellen:

‘Vind je het leuk om mijn nieuwsbrief te ontvangen?

Dus als jij binnenkort in één van deze situaties verkeert…
- Als je gebeld wordt door een potentiële klant;
- Als je zelf koude acquisitie pleegt;
- Als je een uitnodiging krijgt voor en connectie op Linked In;
- Als je nieuwe volgers hebt op Twitter waarmee je in gesprek raakt;
- Als je op netwerkbijeenkomsten kaartjes uitwisselt;
- Als je op bijeenkomsten spreekt en mensen na afloop uitnodigt om met je in gesprek te gaan;
- Etc..

Stel je gewoon deze vraag. Het ligt zo voor de hand dat veel ondernemers deze vraag niet stellen. Ze vergeten het simpelweg of zijn in hun hoofd alweer bezig met de volgende stap. Ze denken al aan het sluiten van de koop terwijl de meeste mensen je eerst willen leren kennen. En laat een nieuwsbrief daar nu bij uitstek voor geschikt zijn…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten