woensdag 20 januari 2010

DO: Zet mond-tot-mondreclame in voor jouw onderneming

We doen het allemaal. Producten of diensten aanbevelen die ons goed bevallen als consument. Op het schoolplein van onze kinderen (in product X zitten geen kleurstoffen, veel gezonder!). Op de zaak (je kunt echt beter in de hybride auto van merk Y rijden, scheelt in de bijtelling!). Op de sportschool (in deze schoenen van merk Z zit demping en dat is beter voor je rug!).

Waarom zet je deze strategie niet actief in voor jouw onderneming?

Veel ondernemers, ZZP-ers en freelancers zijn zo met de inhoud van hun professie bezig, dat zij geen tijd over hebben om een marketingstrategie toe te passen op hun onderneming, zoals mond-tot-mondreclame. Dat is zonde, want als de opdracht afloopt zijn er geen klanten meer. Het enige spelletje wat dan nog gespeeld wordt is paniekvoetbal.

Neem nu Karin. Zij is juridisch dienstverlener en helpt het midden en kleinbedrijf vorm te geven aan hun juridische structuur (arbeidsovereenkomsten, contracten, algemene voorwaarden, dat soort dingen). Een vakidioot ‘pur sang’. Toch moest zij altijd naar klanten zoeken als zij een opdracht had afgerond. Nooit liepen trajecten vloeiend in elkaar over.

Totdat Karin actief inhoud gaf aan haar mond-tot-mondreclame strategie. Ze vroeg aan voormalige opdrachtgevers een goede aanbeveling te schrijven op haar Linked In account. Ook vroeg ze hen contacten open te stellen voor wie haar dienstverlening interessant zou kunnen zijn. Vervolgens belde zij hen onder referte aan hun gemeenschappelijk contact. Onderaan elke nieuwsbrief die zij verzond, vroeg zij haar lezers deze door te sturen naar mensen voor wie de inhoud interessant kon zijn. Aan deze mensen deed zij het verzoek zich aan te melden voor haar nieuwsbrief.

Zo realiseerde zij, zonder er veel moeite voor te doen, een groep mensen die van haar activiteiten op de hoogte wilde blijven. Die graag een stapje extra voor haar doen omdat zij weten dat Karin met recht een Vrouwe Justitia is.

Karin had ook een filmpje op internet kunnen zetten. Of een ludieke actie organiseren met haar dienstverlening als boodschap om persaandacht te genereren. Dat had zij ook kunnen doen. Maar dat paste niet bij Karin. Zij volgde haar eigen strategie.

Nu staan klanten voor haar in de rij. Ze wordt gebeld in plaats van dat zij zelf achter de klandizie aan moet. Haar trajecten lopen vloeiend in elkaar over. Ze zegt gewoon: ‘Ik concentreer mij deze week op deze klant, zodat ik over een week met volle overgave voor jou aan de slag kan.’ De klant wacht geduldig. Karin komt en lost zijn problemen op. Hij kan weer slapen. Heerlijk.

1 opmerking:

  1. een soort persoonlijke marketing strategie. ik organiseer borrels. dat blijkt ook erg handig te zijn. niet zelf erheen maar zelf eentje (of meerdere) organiseren. dan kun je ongedwongen met elkaar praten onder het genot van een drankje. je vraagt direct wat de ander voor je zou kunnen betekenen, en mocht dat niet het geval zijn, vraag je of de persoon iemand anders weet. niet leuren maar open en geinteresseerd. heeft meer effect en impact dan andere manieren. tevens is een blog een goede manier om naar buiten te brengen wie je bent en wat je kan. en dan vragen mensen je wel ipv dat je het gevoel hebt overal achteraan te moeten.

    BeantwoordenVerwijderen