Jouw product of dienstverlening is natuurlijk het aller-leukst in haar soort. Althans, volgens jouw klanten en jijzelf natuurlijk. Maar: Heb jij ook inzicht in de kwaliteit die jij levert met jouw product of dienstverlening?
Er zijn bijvoorbeeld nog al wat coaches actief in Nederland. Of je nu de verkeerde kleuren in je garderobe hebt hangen, je niet vanuit je innerlijke kracht leeft of je niet uitkomt met je inkomen elke maand: voor elk mogelijk probleem bestaat er een coach. (Gelukkig maar. Deze mensen lossen heel wat leed op!)
Echter zijn er ook veel mensen die zich ‘coach’ noemen maar van wie je na afloop van je coachingstraject afvraagt: wat heb ik aan dit traject gehad? Om vervolgens te concluderen dat jouw probleem waarvoor je een coach in de arm nam, nog steeds bestaat. De coach is op dat moment er niet in geslaagd de prestatie te leveren die jij van te voren verwacht had.
Kwaliteit is de mate waarin de prestatie overeenkomst met de verwachting.
Als je inzicht verwerft in de verwachting van jouw klant, kun je jouw prestatie erop afstemmen. Voordat je de overeenkomst aangaat weet je dus al wat het resultaat volgens jouw klant moet zijn. Want als je weet wat jouw klantverwachting is, is het ook makkelijker te presteren. Sterker nog, als je de klantverwachting overtreft heb je een kwaliteitsbeleving te pakken.
Of te wel:
- Spreek verwachtingen uit.
- Stem jouw handelen erop af.
- Lever de prestatie (liefst boven verwachting).
- Laat jouw klant jouw kwaliteit(en) beleven.
- Evalueer.
Juist in de evaluatie komt naar voren hoe jouw klant jouw prestatie ervaren heeft. Mocht deze klant jouw vervolgens weer inhuren of wederom producten afnemen kun je jouw bedrijfsvoering weer naar een hoger niveau tillen door meer kwaliteit te leveren. Immers, deze klant stelt zijn of haar verwachtingen bij. En bij een hogere kwaliteit mag jij jezelf als ondernemer in aansluiting daarop weer afvragen of je nog wel de juiste prijs hanteert.
Kijk. Zo werkt een opwaartse spiraal. Mooi toch?
©2010 Annemieke Kloover
donderdag 8 april 2010
(PLAN) Hoe inzicht in kwaliteit jouw dienstverlening kan verbeteren en jouw prijzen omhoog stuwt!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Hey Annemieke,
BeantwoordenVerwijderenWat een goeie tip!
Ik gebruik dit principe ook door steeds de klant te vragen of hij/zij het begrepen heeft en of ze kunnen navertellen wat ze denk begrepen te hebben.
Feedback....aanpassen....feedback....aanpassen.
Groeten van een geinspireerde,
Simon.