3 tips om effectief te communiceren
Bij de start van een bedrijf denkt menig ondernemer aan de problemen van zijn of haar klant. De ondernemer vraagt zich af welke oplossing hij of zij biedt voor deze problemen, stelt een marketing- en salesplan op en gaat vol goede moed aan de slag. Netwerken, spreken, bellen & e-mailen…
Als ik deze ondernemers een aantal maanden na de start vraag wat zij missen, krijg ik steevast te horen: Klanten en omzet. Aan het enthousiasme van de ondernemer ontbreekt het niet. Ook is er geen gebrek aan toewijding en inzet. De opgezette sales- en marketingplannen krijgen keurig opvolging.
Hoe komt het dat veel ondernemers ondanks alle bovengenoemde factoren toch gebrek aan klanten en omzet ervaren?
Vaak heeft het te maken met gebrekkige communicatie. De communicatie is gebrekkig doordat deze slechts eenzijdig plaatsvindt. Aan de zijde van de ondernemer wel te verstaan.
De ondernemer zendt informatie…maar ontvangt niet. Deze ondernemers versturen bijvoorbeeld nieuwsbrieven waarin personele wisselingen, nieuwe huisstijlen en veranderingen van wagenpark opgenomen zijn. Hoe goed de bedoeling ook is, op dat moment verlies je klanten.
Klanten willen namelijk gehoord worden en geholpen. Hun problemen ogelost zien met behulp van mensen waarin zij vertrouwen hebben. Door jou bijvoorbeeld.
Voel jij je aangesproken als iemand aan de deur staat, een stofzuiger onder je neus duwt en de verkoper alleen maar zegt ‘hoe goed dit apparaat stof opneemt’ en ‘in de meest onmogelijke hoekjes komt?’. Nee toch? Je gelooft het niet omdat jij je niet herkent in het product.
Mocht de verkoper vragen of ‘stofzuigen voor jou ook een crime is’ en ‘jij ook zo veel last ervaart van stofwolken onder de gordijnen’, dan ben je waarschijnlijk meer geïnteresseerd.
Als je oog hebt voor de wensen van de klant geef je hen de gelegenheid zich in jouw product of dienstverlening te herkennen. Zo bouw je vertrouwen op en laat je bovendien zien dat jij weet waarover je praat.
De volgende drie tips helpen je hierbij:
Communiceer….:
Helder. Maak problemen en jouw oplossingen ervoor inzichtelijk. Leg nadrukkelijk causale verbanden. Zo begrijpt jouw klant waarom hij juist jouw product of dienstverlening kan afnemen.
Tijdig. Niets zo erg als achter de feiten aanlopen. Komt er een wetswijziging aan? Welke impact heeft deze op jouw doelgroep? Wat is jouw oplossing hiervoor? Laat het jouw doelgroep weten. Ga in gesprek.
Regelmatig. Als je regelmatig communiceert blijf je op het netvlies staan van de klant. Hij of zij zal steeds aan jou denken omdat jij aandacht geeft en begrip opbrengt voor zijn of haar situatie.
Als je oog hebt voor de wensen van je klant, heeft de klant oog voor jou. Omzet volgt vanzelfsprekend.
©2010 Annemieke Kloover
vrijdag 19 maart 2010
(ACT) Oog hebben voor de wensen van je klant
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten